Brussel contra Zaventem
Eric VAN ROMPUY, federaal volksvertegenwoordiger en inwoner van Sterrebeek ( Zaventem) in de Vlaamse Oostrand, reageert verbolgen over de voorstellen van Brussels minister Vanhengel om de luchthaven uit te breiden richting Leuven.
Vanhengel heeft enkel de bedoeling door de verlenging van de startbaan 25 L met 1,2 km vliegtuigen te laten starten op de verlengde baan 25L en dit om het Brussels luchtruim te vermijden.
Dit zou een zware belasting betekenen voor de gemeenten Steenokkerzeel, Kortenberg, Herent tot in Leuven. Die verlengde startbaan zou ook in de richting Zaventem kunnen worden gebruikt ; hierdoor zouden de startende vliegtuigen pal boven Zaventem opstijgen en dan een bocht naar links maken richting Sterrebeek en Tervuren (de zgn. IKEA route). Deze Vlaamse gemeenten in de Oostrand liggen op 1 à 2 km van de luchthaven en zullen op die manier het grootste deel van de geluidslasten moeten dragen. Als Brussel een strategie voert om zijn luchtruim af te schermen en de startende vliegtuigen massaal richting Leuven te sturen zal dit leiden tot zwaar protest in de Vlaamse Oostrand. Ook de kanaalroute moet worden afgeschaft om het Brussels luchtruim te vrijwaren van vliegtuigen.
Voor Van Rompuy is een heroriëntering van de luchthaven richting Leuven en de Vlaamse Oostrand onaanvaardbaar.
Van Rompuy pleit voor een terugkeer naar het historisch baangebruik, zoals tussen 2007-2011 is toegepast door staatssecretaris Schouppe en dat heeft geleid tot een relatieve rust rondom de luchthaven.
Van Rompuy, die lid is van de Kamer van volksvertegenwoordigers, zegt dat hij als inwoner van de Vlaamse Oostrand nooit een nieuwe vliegwet op basis van de voorstellen Vanhengel zal goedkeuren.
Hij heeft de indruk dat Vanhengel provocatieve verklaringen aflegt om elk akkoord over de Brusselse geluidsnormen en de nieuwe vliegwet onmogelijk te maken.